Non Stop Fashion

Bas de Wit

In Woerden sprak de heer Bas de Wit van Non Stop openhartig over zijn jarenlange ervaringen met easyPOS software. Sinds enkele jaren werkt hij met EDI.

Familiebedrijf met 6 winkels
Zo’n 30 jaar geleden startten mijn ouders Jan en Mieke de Wit het familiebedrijf dat uitgegroeid is tot een onderneming met 4 filialen. Ze zijn begonnen met 45m² verkoopoppervlak in Breukelen, in “’t Winkeltje” kon het hele gezin terecht voor de nieuwste mode. Na 4 jaar werd deze winkel voortgezet in Bilthoven, Non Stop Fashion was geboren. Eind jaren negentig waren er inmiddels 3 winkels (Bilthoven, IJsselstein en Houten) en er werd gewerkt met groepenkassa’s. In 1997 ging ik het bedrijf tijdelijk ondersteunen. We kozen definitief voor automatisering.

Automatisering met easyPOS
Overal kwamen DOS-kassa’s en we werkten met een back-office systeem. Duidelijke voordelen waren:

  • de filiaalmodule, je kunt dan direct zien wat op een andere locatie ligt
  • het inventariseren gaat veel gemakkelijker, alles kan gescand worden
  • er zijn meer cijfers beschikbaar, dus beter inzicht wat merken en winkels doen.

Na het invoeren van het Voras-programma vervolgde ik mijn loopbaan op de inkoopafdeling van een kledingfabrikant en werkte aansluitend 7 jaar als filiaalleider van een WE-vestiging. In 2005 kwam Non Stop Fashion weer in beeld. De afgelopen jaren hebben we stap-voor-stap veel automatiseringszaken veranderd.

EDI voor 6 filialen
Nu draaien alle kassa’s onder Windows, er is ADSL en we hebben een server. Het kaartjes afscheuren en aan het einde van de week scannen, is duidelijk verleden tijd. Ook in de nieuwste winkel aan het Kerkplein in Woerden is alles op dezelfde betrouwbare wijze geautomatiseerd. Het was dan ook niet meer dan logisch om in 2006 te starten met EDI.

EDI zorgt werkelijk voor een duidelijke tijdsbesparing. Als het programma eenmaal loopt, je bekend bent met het berichtenverkeer en alle gegevens zijn ingevoerd, dan is het een zeer prettig systeem. Naast de eerder genoemde tijdsbesparing, beschik je nu over betrouwbare cijfers waardoor alles te volgen is. De cijfers van doorverkoop zeggen alles. We hebben berichtenverkeer met 6 leveranciers en een leverancier heeft hier vergevorderde stappen in ondernomen. Ook leveranciers weten dat EDI niet langer toekomstmuziek is, maar dat de gehele branche deze software-ontwikkeling moet omarmen.

Klant krijgt persoonlijk advies
EDI is een winstpunt voor de efficiency, er is veel minder kans op fouten. De tijdsbesparing zie je direct terug: de medewerkers kunnen meer aandacht schenken aan de klant. Dit is uitermate belangrijk aangezien de klant het waardeert als men een persoonlijk advies krijgt. Ook voor mij als ondernemer is tijdsbesparing een sleutelwoord. Ik ben minder met operationele zaken bezig en kan o.a. precies zien wat ik binnenkrijg bij de levering. Op zo’n moment betekent dat de kans op “verkoop zonder informatie” (= hangkaartje) aanzienlijk verkleind is. Hierdoor is dus ook minder kans op “uitzoek”-werk na het verkoopmoment. Het is duidelijk dat ik dus ook als ondernemer profiteer van EDI. Er zijn minder handelingen nodig, nu komt alles sneller binnen op pakbon. Zo houd ik tijd over voor rapportages, verdeling over filialen, retouren en een goed contact met de leverancier.

Het berichtenverkeer met de EDI-berichten Pricat, order-respons en pakbon, verloopt prima. Ik adviseer ondernemers om met EDI te starten. Als uw automatisering op orde is, is dit de juiste stap om uw efficiëncy en management te optimaliseren.

Ziet u het voor u? Leveringen kunnen direct de winkelrekken in en u kunt uw cijfers gebruiken om meer sturing aan uw plannen te geven.

logononstop
nonstop4037bsmall_640
nonstop4023small_480
16 november 2021